Verovatno
već znate ovu priču, ali nije na odmet ponoviti je u kratkim crtama: Ivan Pavlov, stari ruski
naučnik, bio je prilični drkadžija i voleo je da maltretira pse. Jedan njegov
pas, nazvaćemo ga Žuća, bio je nešto pametniji od drugih i počeo je, sasvim
slučajno, da povezuje zvukove koji prethode hranjenju sa samim hranjenjem. Žuća
je, da maksimalno pojednostavimo, shvatio da kada čuje udarac đonova čizama
koji se približavaju kavezima, to znači da stiže klopa. Povezujući ova dva
stimulusa, Žuća je počeo da luči pljuvačku već pri samom zvuku čizama. Žućino
balavljenje (uslovni refleks) i danas se smatra naučnom revolucijom, jer je to
bio jedan od prvih slučajnih eksperimenata koji je pokazao kako funkcioniše osnovni
princip učenja - učenje uslovljavanjem. Da naše kuče zvano Žuća nije bilo
toliki štreber, verovatno bi se poštedeo mnogo daljih muka. No kako to uvek
biva na istoku, ako pokažeš da si pametan i da povezuješ stvari, vrlo je
verovatno da ćeš na neki način najebati, bilo kao izolovani element sa kojim
druga deca neće da se igraju, bilo kao pojedinačna žrtva eksperimenata refleksologa
Pavlova zarad opšteg dobra.
„Klasično uslovljavanje opisuje nam neke
od načina na koje učimo povezivati događaje i potrebe. Nekim stavovima
instinktivno težimo iako se nismo s njima rodili nego smo ih jednostavno
naučili. Mi smo naučili značenje tih simbola jer su oni povezani s drugim
događajima. Isto tako, niže životinje takođe uče povezivati događaje što je dokazao ruski fiziolog
Ivan Pavlov u istraživanju na laboratorijskim psima. Velika otkrića na tom
području nastala su slučajno - Pavlov je hteo istražiti nasleđene reflekse koji
se odnose na lučenje sline kad pas okusi hranu. To mu nije uspelo jer pas je
slinio već kad bi video ili čuo čoveka koji mu je nosio jelo. U ovom slučaju podražaj
iz okoline uticao je na pseću reakciju.“ (Wikipedia)
Tako
je naš mali pas Žuća, pokazao jedan zanimljiv sistem uslovljavanja koji je
potpuno primenljiv i na ljude. Ako zvuk zvona prethodi hranjenju, Žuća će se
radovati zvuku zvona. Ako zvuk zvona prethodi elektrošoku, Žuća će se
prestraviti zvukom zvona. Sličan je slučaj i sa ljudima: ako devojka našeg
refleksologa Ivana Pavlova (nazovimo je Ljubica) čuje topot njegovih čizama,
ona sluti da će je njen dragi izvesti na romantičnu večeru, a nakon toga i u
krevet, te počinje da se raduje. Ako, pak, Ljubica čuje zvonjavu telefona,
odmah će biti besna i neraspoložena jer pretpostavlja da je momak zove da
otkaže sastanak, te da će njen dragi veče posvetiti eksperimentima sa psima
umesto njoj.
Na
Ljubicinu, a i Žućinu veliku žalost, našem starom dripcu Ivanu Pavlovu nije
bilo dovoljno otkriće uslovnog refleksa. Ivan je bio posebno radoznao da sazna
kako će Žuća reagovati ako za iste podražaje dobija različite posledice. Stanje
u kom Žuća ne zna koja draž će izazvati koju posledicu, dovodi do tzv.
eksperimentalne neuroze.
„DISKRIMINACIJA DRAŽI omogućava učenje
razlika među podražajima. Npr. ako
psu nakon što mu pokažemo žuti
krug dajemo hranu, a nakon plavog kruga ne dajemo hranu, uskoro će pas
izlučivati slinu samo na žuti krug. Ako pas reaguje na žuti, a ne na plavi krug to je dokaz da pas može razlikovati te
dve boje. Uz fenomen
diskriminacije podražaja veže se i pojam eksperimentalne neuroze. Pavlov je psu
dao da nauči razliku između elipse i kruga tako da je pojavu kruga uvek sledila
hrana, a nakon elipse hrana se nije nikada davala. Zatim se smanjivala razlika
između kruga i elipse sve dok pas više nije mogao odrediti razliku. Prestao je
jesti, cvilio je, tresao se... I kod ljudi postoje slični primeri, npr. ako
otac jednom kažnjava, a drugi put nagrađuje dete za isto ponašanje.“
Ovaj
primer može nas dovesti do sledećeg zaključka: najbrže izazivanje
eksperimentalne neuroze vrši se kada se neprijatna i prijatna draž povežu tako
da osoba nikada ne zna za koje ponašanje će dobiti kaznu a za koje nagradu (ili
nagradu i kaznu dobija istovremeno). Ovakvim delovanjem Žuća postaje pas koji
prestravljeno laje, pada u san, nekontrolisano urinira ili bespomoćno počinje
da cvili i plače: naš pametni pas postaje uplašen, zbunjen, očajan, agresivan –
rečju, neurotičan.
Reč
neurotičan je većini nas poznata. Preko 60% stanovništva ex-Jugoslavije prolazi
kroz neki oblik stresom uzrokovane neuroze – depresije, anksioznosti i
somatizacije. Dakle, velik broj stanovnika naših južnoslovenskih država prošao
je kroz slične uslove kao nesrećni pas Žuća – ne znajući posledice svojih
postupaka, razvija određenu vrstu zbunjenosti i konflikta. Svakoga jutra, kada
odete na posao na kom vas maltretiraju i ugrožavaju vaša osnovna ljudska prava
– vi dobijate elektrošok. Kada na kraju meseca dobijete platu – plata je ekvivalent
hrani koju je naš nesrećni Žuća u
eksperimentima dobijao kao nagradu. Epilog – vi razvijate eksperimentalnu
neurozu. Postajući neurotični, vi postajete uplašeni, skloni samooptuživanju i
osećanju krivice, sa niskim samopoštovanjem i samopouzdanjem. Epilog – vi
postajete ili apatični (nezainteresovani) ili uplašeni. Kao takvi, vi ste
idealan stanovnik naroda koji:
-
će bespogovorno prihvatiti lošu vlast i lošu upravu
-
će bespomoćno i nezainteresovano gledati kako ga pljačkaju i
ponižavaju, te razviti apatični i pasivni stav prema svim vrstama socijalne
nepravde (ekvivalent psećem padanju u neurotski san)
-
će, usled straha, pristati na sve opcije zarad opstanka ili
preživljavanja u uslovima koje smatrate nepromenljivim, iako oni to istinski
nisu
-
će sebe smatrati krivim za ono što mu se dešava
Naš
psić Žuća zapravo nije imao mnogo izbora. Pavlov je vršio eksperimente na malom
broju pasa od kojih je bio sposobniji, jači, i koje je mogao da kontroliše. Razdvajanje
pasa je, možemo pretpostaviti, bilo ključno za opstanak eksperimenta: malo veći
čopor bi, posle kratkog vremena elektrošokova i podjebavanja jednostavno
pobesneo i udruženo rastrgao Pavlova, ostavljajući Ljubicu tužnom i samom.
Sličan je slučaj i sada, sa razjedinjenjem ljudi. Stresom uzrokovane neuroze
imaju uspeha samo u sledećem slučajevima:
-
nad ljudima kojima dominira neradoznalost i nekritičnost i koji ne
znaju šta im se dešava i
-
nad ljudima koji su izolovani i sami.
Za
razliku od Žuće i svih njemu sličnih Žuća, ljudi imaju mogućnost svesnog
delovanja koje treba usmeriti na
-
ujedinjenje i kolektivno delovanje
-
podelu znanja (i kritičkog mišljenja) i
-
sticanje znanja.
U
onom trenutku kada počinjemo da shvatamo i znamo, ideja vodilja počinje da nas
spaja. Ujedinjenje je posledica shvatanja da se zapravo svi kuvamo u istom
sosu: da nismo izolovani ludaci koji su
to postali zbog lošeg vaspitanja kako nas uče, već smo svi jednako neurotični
usled spoljnih okolnosti koje su van svake pameti i reda. Jednom kada shvatimo
da problem nije do nas, već da se svi
nalazimo na kolektivnoj ivici izdržljivosti i da oni koji su krivi za to imaju
ime, prezime i vrlo malo pameti (a još manje obzira), tada sledi – pobuna.
Normal
0
false
false
false
EN-US
X-NONE
X-NONE